Dodał: |
Aktualizacja: |
Oceń: 0 0

 

Telefony alarmowe

 

Jeżeli znajdziemy się w sytuacji zagrożenia, staniemy się ofiarą przestępstwa lub wypadku, nie bójmy się wezwać pomocy. Jeżeli posiadamy telefon komórkowy, wystarczy, że zadzwonić na linię alarmową 112 - operator przekieruje nas do odpowiedniej służby. Jeżeli nie posiadamy telefonu, możemy poprosić o pomoc kogoś na ulicy. Wykonywanie połączeń na numer alarmowy jest bezpłatne i nie wymaga posiadania środków na koncie lub opłaconego abonamentu.

 

Można połączyć się też bezpośrednio z odpowiednimi służbami:
999: Pogotowie
998: Straż Pożarna
997: Policja
994: Pogotowie Wodno - Kanalizacyjne
993: Pogotowie Ciepłownicze
992: Pogotowie Gazowe
991: Pogotowie Energetyczne
988: Telefon Zaufania
986: Straż miejska
981: Pomoc drogowa

 

 

Telefony alarmowe:

Pogotowie 999
Straż pożarna 998
Policja 997
Straż Miejska 986

Telefony ratunkowe:

112– numer alarmowy służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
Połączenia na numer alarmowy 112 jest bezpłatne, można zadzwonić korzystając z telefonu nie posiadającego karty SIM.

Kilka porad w razie zajścia konieczności skorzystania z numeru 112:

- po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie  odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie
  podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie),
- krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
- wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
- udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania, wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
- nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
- jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru 112,
- należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie
  w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Więcej informacji o numerze 112 pod adresem: www.112.gov.pl
Informacje dostępne w językach: polskim, angielskim, francuskim, ukraińskim, rosyjskim

 


Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia"
infolinia 801-120-002

Punkt Interwencji Kryzysowej dla Ofiar Przemocy w Lublinie

Adres:
ul. Czechowicza 1
20-303 Lublin
Tel. (0-81) 534-86-61
E-mail:   
Czynny: pon., czw. 13-17, wt., śr. 10-14

 

 

 

Bezpieczeństwo

Należy pamiętać, że czasami możemy spotkać na naszej drodze oszustów, chcących wykorzystać nieznajomość przepisów lub języka polskiego wśród cudzoziemców. Aby uniknąć ewentualnych problemów, warto poznać kilka zasad, które ułatwią nam życie w Polsce.

Po pierwsze – praca. Należy pamiętać, że jeśli decydujemy się na zatrudnienie na czarno (bez umowy), narażamy się na ryzyko oszustw. Wielu cudzoziemców, a nawet Polaków pracujących na czarno, zostało oszukanych i nie otrzymało wynagrodzenia za wykonane obowiązki. Najgorsze jest to, że w takim wypadku nie ma możliwości dochodzenia swoich praw. Dopiero podpisana umowa o pracę daje możliwość zaskarżenia pracodawcy w Państwowej Inspekcji Pracy, a w przypadku umowy cywilnoprawnej (dzieło, zlecenie) – możliwość złożenia pozwu do sądu.

Po drugie – wynajem mieszkania. Decydując się na wynajem, należy podpisać umowę z właścicielem – pozwoli to nam na ochronę naszych praw. Podpisanie dokumentu nie musi być jednak gwarancją bezpieczeństwa – należy bardzo dokładnie sprawdzić, czy zawarte w nim postanowienia są dla nas korzystne. Warto także pamiętać o zbieraniu rachunków za zużywany gaz, wodę, prąd, czy ogrzewanie (tzw. media). Często bowiem co miesiąc lub dwa pobierana jest tylko uśredniona zaliczka za ich zużycie, a dopiero potem, na podstawie liczników, sporządzane jest zbiorcze podsumowanie, na podstawie którego należy dopłacić kwotę za zbyt duże zużycie lub odwrotnie – otrzymuje się zwrot za niewykorzystaną pulę. Taki system może stwarzać ryzyko nadużyć ze strony nieuczciwych właścicieli mieszkań, dlatego tak kluczowe jest zbieranie rachunków potwierdzających zużycie wody, czy gazu w danym okresie.

Po trzecie – nieuczciwi pośrednicy. Wielu cudzoziemców, w skomplikowanej procedurze legalizującej pobyt w Polsce, czuje, iż potrzebne jest im wsparcie prawnika. W tym celu zwracają się do jednej z licznych kancelarii prawnych służących usługi pełnomocnictwa. Na rynku nie brakuje jednak pełnomocników, którzy zamiast realnie pomóc obcokrajowcowi, chcą tylko zarobić pieniądze. Dobrym przykładem takiego procederu była abolicja dla cudzoziemców w 2012 r., gdy w gazetach i w Internecie roiło się od ogłoszeń obiecujących pomoc w legalizacji pobytu w Polsce. Niekiedy zdarzało się jednak, że zamiast otrzymać profesjonalną i rzetelną poradę oraz reprezentację przed polskimi urzędami, cudzoziemcy mieli do czynienia z hochsztaplerami, którzy przekazywali daną sprawę z rąk do rąk lub nawet nie dopilnowywali terminów w procedurze. Warto więc znaleźć sprawdzoną kancelarię prawną, która ma stałą siedzibę oraz cieszy się dobrą reputacją. Najlepiej zasięgnąć w tej sprawie porady w organizacjach pozarządowych lub pytając znajomych cudzoziemców, którzy korzystali z pomocy zaufanej kancelarii.

 

W sytuacji zagrożenia, w Polsce, w Lublinie, jedną z form zaangażowania świadków do ratunku jest zwrócenie się bezpośrednio do najlepiej pasującej osoby

Czyli poza wołaniem: "Ratunku!", warto np. "Proszę Pana w szarej kurtce, proszę mi pomóc!".

Skomentuj

Projekt ‘MIEJSKI SYSTEM INFORMACYJNY I AKTYWIZACYJNY DLA MIGRANTÓW’ jest współfinansowany z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz budżetu państwa. Wyłączna odpowiedzialność spoczywa na autorze. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.

Projekt LOKALNE MIĘDZYSEKTOROWE POLITYKI NA RZECZ INTEGRACJI IMIGRANTÓW realizowany był w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Projekt LOKALNE POLITYKI MIGRACYJNE - MIĘDZYNARODOWA WYMIANA DOŚWIADCZEŃ W ZARZĄDZANIU MIGRACJAMI W MIASTACH był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Wyłączna odpowiedzialność spoczywa na autorze. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.

Projekt LOKALNE MIĘDZYSEKTOROWE POLITYKI NA RZECZ INTEGRACJI IMIGRANTÓW był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Wyłączna odpowiedzialność spoczywa na autorze. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.

Projekt ‘WARSZAWSKIE CENTRUM WIELOKULTUROWE’ był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Wyłączna odpowiedzialność spoczywa na autorze. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.

LOKALNE MIĘDZYSEKTOROWE POLITYKI NA RZECZ INTEGRACJI IMIGRANTÓW Projekt realizowany był przy wsparciu Szwajcarii w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.